Social media zijn voor mij eerder een ‘duimpje omlaag’ dan een ‘hartje’. Ik ben van de generatie die is opgegroeid zonder mobiele telefoon. Ik kreeg op de middelbare school les in MS-DOS (?!) en ergens eind jaren ’90 kwam de eerste computer in huis. Tijd dus voor een gezonde opfriscursus!
Ik omarm nieuwe dingen niet zo snel. Tegen de tijd dat iedereen ze bijna beu is, denk ik: ‘oh handig!’ Tegelijkertijd moet ik toegeven dat ik heel wat minder vaak op een station had hoeven wachten op de lift naar huis als ik in mijn studententijd een mobiel had gehad. En hoewel het collect call bellen vanuit een telefooncel vanaf je vakantiebestemming misschien wel z’n charme had (je hoorde altijd nog net ‘uhhh… ja’ aan de andere kant van de lijn als ze de kosten accepteerden), is snel even appen naar het thuisfront natuurlijk stukken makkelijker. Hoog tijd dus om mijn socialmediakennis bij te spijkeren!
Zelf uitgeroepen experts
Driebergen – Rijsenburg was de plek waar het ging gebeuren: Antropia. ‘In een groene oase, ligt dit duurzaamste cultuur- en congrescentrum van Nederland’ gaf de website aan. En daar was niets aan gelogen! Als de training niets was, had ik in elk geval een heerlijk dagje uit gehad deze warme augustusdag.
De eerste vraag van trainster Elja Daae (spreek uit als ‘Do’) was welke social medium je favoriet was. Ik moest, met enigszins schaamrood op mijn kaken, bekennen dat ik geen favoriet heb. Maar vooral bij de training was omdat a) steeds meer klanten mij vragen ook teksten voor socials te schrijven, b) ik vooral toe was aan tips en c) stiekem ook wel munitie om soms weerwoord te bieden aan allerlei zelf uitgeroepen ‘experts’. Gelukkig trok de training meer gelijkgestemden aan 😉
Thumb stopping content
Elja (met een imposante lijst aan opdrachtgevers) gaf cijfers, lichtte de werking van algoritmes toe, ontkrachtte theorieën, toonde goede, en vooral ook heerlijk slechte voorbeelden en legde uit hoe je ‘thumb stopping content’ creëert. Mijn favoriete leermomenten: teksten met ‘lees meer’-links hebben minder bereik en – hier zat ik heel eerlijk op te wachten – het beperkte aantal tekens kan overboord! Break the rules, was letterlijk het devies!
Maar… – was ook de boodschap – de ontwikkelingen op socials gaan zo snel dat je deze training ieder jaar wel kunt volgen. Ben ik even blij dat ik geen trendsetter ben. Volgend jaar weer zo’n inspirerende dag!